Zprávy

Lokálky se chystají na léto, z nějž vláda může udělat poslední

přidáno: 6. 3. 2012 15:43, autor: Karel Mikolášek   [ aktualizováno 6. 3. 2012 15:44 ]

Litoměřice (ČTK, 6. března 2012) - Možná poslední sezona provozu je před turistickými lokálkami na severu Čech. Mezi Lovosicemi a Mostem nebo na úpatí Doupovských hor obce ze svého přes léto financují víkendový provoz a peníze chtějí dávat i dál. Ministerstvo dopravy ale už v době, kdy začalo zrušení lokálek připravovat, tvrdilo, že tratě nejsou rentabilní a snaží se jich zbavit i za cenu, že bude platit jejich likvidaci. Od začátku roku prudce zvedlo poplatky za použití tratí a navíc řeší, kolik si za převod tratí do vlastnictví obcí řekne. Rozhodovat by měla ve středu vláda.

Před pěti lety krajský úřad na turistických lokálkách v Ústeckém kraji přestal objednávat dopravu. Nelíbilo se to ale přilehlým obcím, které začaly ze svého a s krajským příspěvkem financovat aspoň provoz o letních prázdninách. Jeho výsledky si pochvalují, vlaky jezdily vytížené mnohem víc a turistický ruch ožil. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale tvrdí, že na provoz lokálek neúměrně doplácejí. Tratě navrhuje SŽDC úplně zrušit. "Jejich údržba se jednoznačně nevyplatí," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Vloni SŽDC fakticky zastavila provoz na takzvané Švestkové dráze z Mostu do Lovosic. Jeden propustek v půli cesty byl údajně ve špatném stavu, takže se přes něj nesmělo do opravy jezdit. A oprava se uskutečnila, až když letní sezona skončila.

V lednu přišlo na řadu zvýšení poplatků za použití tratě. Jsou stanoveny zvlášť pro osobní vlaky a zvlášť pro nákladní vlaky, jenže od ledna platí na tratích bez každodenní dopravy všechny vlaky tak, jako by vozily náklad. Ve výsledku zaplatí motorák s přípojným vozem vozem 48 až 66 korun místo dosavadních sedmi korun za kilometr. Nafta vyjde podle typu motoráku od osmi do 20 korun na kilometr.

"Je to kudla do zad všem obcím, které se o něco dobrého snaží. Tolik peněz za kilometr neplatí ani mezinárodní rychlíky na koridoru, tolik na něm platí leda plný nákladní vlak," řekl ČTK Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti, která organizuje víkendový provoz na několika dotčených tratích. Provoz bude letos pokračovat, nad dalšími sezonami ale visí kvůli cenám otazník.

Ministerstvo a SŽDC tvrdí, že provoz lokálek je drahý a že Česko si jej v současné situaci nemůže dovolit. Provozovatelé víkendových vlaků oponují, že jejich tratě beztak skoro žádnou údržbu nedostávají. Jen na Švestkové dráze vloni prý vydělaly víkendové vlaky SŽDC zhruba 50.000 korun, při letošních cenách by to měl být osminásobek. "Jezdit letos budeme, ale může to být poslední sezona. Obce o to zájem mají i dál, ale přístup ministerstva a SŽDC je likvidační," dodal Mikolášek. Obce by prý trať převzaly do své správy, ale jen bezúplatným převodem.

Lokálky budou nakonec zřejmě k mání pro obce i další spolky, jde ale i o cenu. Podle dnešní Mladé fronty Dnes (MfD) bude na koupi každé tratě vyhlášena veřejná soutěž s "vyvolávací" cenou 1,5 milionu korun za kilometr. A když se nikdo nepřihlásí, trať se zlikviduje, prý zhruba za šest milionů korun za kilometr. "Stát nechce připustit, že by se o dráhy někdo staral levněji a efektivněji," citoval list Jiřího Mužíka ze Sdružení železničních společností, podle nějž by soukromník ve srovnání s SŽDC dokázal udržovat tratě za třetinové náklady.

Halla požadovanou cenu potvrdil, cena za likvidaci je ale podle něj nadsazená. "Výše ceny za prodej je daná hlavně pozemky a objekty, které jsou její součástí. Kritizovali by nás, že jsme dali za hubičku něco, co o pár metrů dál stojí mnohem víc," řekl ČTK. Místo toho navrhuje jiné řešení. "Vše mají v rukou kraje. Stačí, aby tam objednaly dopravu a trať budeme udržovat dál," dodal. O návrhu na rozprodej nebo likvidaci lokálek podle něj bude rozhodovat vláda ve středu 7. března. 


Autor: ČTK

Šance pro Moldavskou dráhu?

přidáno: 5. 10. 2011 13:15, autor: Karel Mikolášek

V odpoledních hodinách úterý 4. října 2011 proběhla prezentační jízda soukromého dopravce Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) na trati z Mostu do Moldavy v Krušných horách. Od nového jízdního řádu se chystá k nepříjemné změně, kdy na Moldavu budou dle objednávky Ústeckého kraje zajíždět vlaky Českých drah celoročně jen o víkendu a v pracovní dny jen během prázdnin.

Vzhledem k tomu, že Krušné hory jsou rekreanty z Teplicka a Mostecka využívány nejen v sezoně, ale dosti hojně i mimo sezonu, oslovili starostové Konzultační dopravní společnost a JHMD, zda-li by jim nepomohly problém zvládnout. Oslovené společnosti mají v oboru bohaté zkušenosti, neboť již několik let společnými silami zajišťují úspěšné provozy na dvou tratích v Ústeckém kraji: na Doupovské dráze na Kadaňsku a na Švestkové dráze mezi Litoměřicemi a Mostem. Na obou tratích dopravu objednávají místní mikroregiony.

Uskutečnění prezentační jízdy však ještě automaticky neznamená, že bude ihned zahájen provoz. Nyní teprve budou následovat jednání, která budou mít za cíl zajistit dostatek finančních prostředků na objednání železniční dopravy. Teprve až po těchto jednáních bude zřejmé, na kolik provozních dní se podařilo finance zajistit a jak bude vypadat budoucí jízdní řád. V každém případě nyní existuje poměrně velká naděje, že vlaky v pracovních dnech budou na Moldavské dráze zachovány.

Vlaky ŠD do Litoměřic s omezením

přidáno: 8. 8. 2011 5:51, autor: Karel Mikolášek   [ aktualizováno 8. 8. 2011 6:13 ]

Počínaje sobotou 13. srpna 2011 jsou v úseku Lovosice - Litoměřice horní nádraží odřeknuty osobní vlaky Os 26505  (Lovosice odj. 18:22 - Litoměřice hor. n. příj. 18:34) a Os 26506 (Litoměřice hor. n. odj. 19:09 - Lovosice příj. 19:22). Cestující mohou místo vlaku Os 26505 využít vlak Os 6177 společnosti České dráhy s odjezdem z Lovosic v 18:36 a místo vlaku Os 26506 vlak Os 6182 s odjezdem z Litoměřic v 18:59, nebo vlak Os 6114 s odjezdem z Litoměřic v 19:39.

Za případné komplikace při cestování se omlouváme.

Obce v Českém středohoří viní SŽDC, že blokuje letní provoz vlaků

přidáno: 3. 7. 2011 13:27, autor: Michal Skala

12.05.2011 převzato z: iDNES.cz, 2. července 2011

Správa železniční dopravní cesty zavedla na málo využívané trati z Lovosic do Mostu výluku kvůli poškození jednoho z mostků, ale opravovat se jej zatím nechystá. Obce pod Českým středohořím ji viní z toho, že záměrně blokuje letní provoz turistických vlaků.

"Můžeme se domnívat, že výluka byla zavedena úmyslně, aby nám znemožnila provoz, do budoucna od něj odradila anebo celkově znechutila. Je to sice jen náš dojem, ale máme ho," řekl ČTK starosta Třebívlic Josef Seifert.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) takový záměr popírá. Před opravou mostku je podle jejího mluvčího Pavla Hally třeba nejprve vyjasnit, jaká bude budoucnost lokálky.
"Provoz jim neznepříjemňujeme my, to rozhodně ne. Zastavení provozu z bezpečnostních důvodů nařídil Drážní úřad a my jen nechystáme opravu; to proto, že se to nevyplatí," řekl mluvčí SŽDC Halla.

Vlaky jezdí jen z Lovosic do Třebívlic, do Mostu nesmějí

Na trati se zastavila pravidelná osobní doprava na konci roku 2007, předloni však začaly obce s přispěním kraje objednávat vlaky alespoň o letních víkendech. Letos ale budou jezdit jen z Lovosic do Třebívlic, dál do Mostu totiž nesmějí.
Než správce kolejí rozhodne, co dál, chce vyjasnit další budoucnost lokálky. To ovšem do konce prázdnin bude jen sotva.
"Na ministerstvu dopravy leží námi zpracovaný dokument o tom, jaké jsou alternativy, třeba převod trati na někoho jiného, prodej nebo pronájem. A ministerstvo ať rozhodne," dodal Halla.

Integro hledá cestu, jak zachovat a provozovat Švestkovou dráhu

přidáno: 25. 6. 2011 11:09, autor: Michal Skala

12.05.2011 převzato z: Litoměřický deník, 10. května 2011


Dalším rozvojem železniční trati nazývané jako Švestková dráha se nyní zabývá místní akční skupina Serviso, která je účelovou organizací pro potřeby svazku obcí Integro.

„Ministerstvo dopravy ČR a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) činily kroky, aby trať nefungovala. Švestkovou dráhu ale vnímám jako kulturně –historické dědictví,“ řekl Josef Seifert, starosta Třebívlic. „Proto se v projektu zachování trati angažuji.“

„V době, kdy se měla trať definitivně uzavřít, jsem inicioval její prázdninový provoz s tím, že okolní obce přispějí a oslovíme i sponzory,“ vysvětlil Seifert. Podle třebívlického starosty by mohla vzniknout ucelená turistická trať z Mostu přes Lovosice a Litoměřice až do Úštěka. „Činíme už kroky, aby stát převedl trať do vlastnictví obcí sdružených ve svazku Integro. My bychom ji pak pronajali provozovateli, který se o ni bude starat.“

Tím by se mohly stát Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které obstarají letošní prázdninový provoz. „Máme od SŽDC písemně dáno přidělení trasy, jedinou komplikací je mostek přes Granátku. Ovšem zatím mám jen ústní informaci o tom, že by se mohlo jezdit, i když jen rychlostí 10 km/h. Snad to tedy vyjde,“ řekl ředitel JHMD Jan Šatava.

Podle Seiferta Integro přes Serviso učinilo kroky k tomu, aby nalezlo vhodný způsob, jak Švestkovou dráhu provozovat. „Spojili jsme se s místními akčními skupinami Mostecko a Karlštejnsko a pracujeme na tom, aby vznikl ucelený společný projekt pro zachování regionálních tratí. Domníváme se totiž, že se to má řešit systémově.“

Seifert byl minulý týden na exkurzi v Konstantinových Lázních, kterými prochází trať Pňovany–Bezdružice. „S místní akční skupinou Český Západ – Místní partnerství jsme si prohlédli zvelebování nádraží. Bylo to podnětné.

Staré zprávy

přidáno: 25. 6. 2011 11:06, autor: Michal Skala

Švestkovou dráhu čeká výluka provozu

18.08.2010 

Pro předem plánovanou údržbu správcem infrastruktury Správou železniční dopravní cesty s.o. v termínu od 22. srpna do 31. srpna budou vlaky všech dopravců využívajících úsek Čížkovice - Lovosice nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Proto budou vlaky Švestkové dráhy v úseku Čížkovice - Litoměřice horní nádraží ve dnech 22., 28. a 29. srpna nahrazeny autobusy, které pojedou dlevýlukového jízdního řádu.

"Náhradní autobusová doprava se dotkne vlaků Most - Litoměřice a Litoměřice - Třebívlice. Výjimkou budou ranní spoje z Lovosic do Litoměřic s odjezdem v 7:24 v sobotu a nedělní spoje z Litoměřic do Lovosic s odjezdem v 19:20, které budou ve dnech 22., 28. a 29. srpna zrušeny bez náhrady," upřesňuje koordinátor provozu Karel Mikolášek.

Letošní letní provoz je i přes nepřízeň počasí velmi úspěšný. "Zatím bylo přepraveno přes 2,5 tisíce cestujících a letní provoz ještě neskončil," chválí si letošek pan Mikolášek.




Švestková dráha již přepravila tisícovku turistů

14.07.2010 Eva Břeňová

Švestková dráha má za sebou úspěšný start do turistické sezóny. „Počet cestujících se na přelomu června a července, tedy za měsíc provozu, přiblížil tisícovce," informoval místostarosta Litoměřic Jaroslav Tvrdík. Přepraveno bylo i zhruba pět desítek jízdních kol, což představuje oproti loňsku padesátiprocentní nárůst zájmu.

Služby poskytované ve vláčku jsou průběžně rozšiřovány. „Vedle cyklovagonu a občerstvení jsou k dispozici i vstupenky do Muzea českého granátu v Třebenicích a Aquadromu v Mostě,“ upozornil koordinátor provozu Švestkové dráhy Karel Mikolášek. Vstupenky do aquadromu zakoupené v lokálce jsou navíc cenově zvýhodněné a díky tomu i velice žádané.

Švestkovou dráhu na trati Most – Lovosice – Litoměřice provozuje sdružení obcí ležících podél trati s přispěním Ústeckého kraje. Samotný provoz motoráčku zajišťují Jindřichohradecké místní dráhy.




Švestková dráha uznává jízdenky ČD

06.07.2010

S platností od 1.7.2010 dochází v pravidelných vlacích Švestkové dráhy k uznávání jízdních dokladů ČD a.s. pro úseky Litoměřice horní nádraží - Lovosice - Čížkovice a Obrnice - Most.

Cestující po přestupu do vlaku ČD budou po předložení jízdenky JHMD z vlaků Švestkové dráhy odbaveni návaznou jízdenkou ČD bez přirážky.

Od 18.6.2010 lze zároveň jízdenky do stanic Švestkové dráhy zakoupit ve výdejnách jízdenek a u průvodčích ČD a.s.




Zemřel starosta Podsedic Robert Kopecký

25.03.2010

Ve čtvrtek (25. března 2010) ráno zemřel dlouholetý starosta Podsedic, bývalý poslanec za ČSSD a výrazný podporovatel obnovy provozu Švestkové dráhy Robert Kopecký. Dlouhodobě trpěl cukrovkou a Parkinsonovou nemocí. Dožil se 57 let.

Koordinátor provozu, Konzultační dopravní společnost, vyjadřuje pozůstalým lítost a upřímnou soustrast.




Letní provoz 2009 byl opět úspěšný

20.10.2009

Již druhým rokem mohli cestující využít služeb historického motoráčku jezdícím po „Švestkové dráze“ z Lovosic do Mostu. Letošní sezona byla oproti předchozímu roku úspěšnější.

„Letos bylo přepraveno 1720 platících cestujících a 54 kol, což například u kol představuje pětinásobný nárůst oproti loňskému roku,“ shrnuje výsledky koordinátor provozu Karel Mikolášek. Nejvíce cestujících, celkem 143 osob, bylo přepraveno v sobotu 11. července. Turisti mířili hlavně do okolí Třebenic a Třebívlic. V rámci programu rozvoje turismu byly ve spolupráci s občanským sdružením Středohoří sobě připraveny dvě tematické exkurze pod názvy „Doly třikrát jinak“ a „Studánkové putování“ se záměrem zviditelnit opomíjené Libčevesko a Podsedicko.

Celý letní provoz celkem vyšel na více než 400 tisíc korun. Náklady si mezi sebe rozdělil rovným dílem Ústecký kraj a obce podél trati, jmenovitě Lovosice, Sulejovice, Čížkovice, Třebenice, Dlažkovice, Podsedice, Třebívlice, Libčeves, Skršín, Korozluky a Most a svazek obcí Srpina.

Pravidelný letní provoz skončil již 30. srpna, ale vrchol sezony přišel až o sobotu 26. září, kdy se v Třebívlicích konal druhý ročník vinobraní. Během této akce byly vypraveny vlaky jedoucí podle zvláštního jízdního řádu. Stejně jako loni si cestující vlakem na vinobraní mohli zakoupt kombinovanou jízdenku umožňující jak jízdu vlakem, tak i vstup na vinobraní za levnější vstupné a bez čekání ve frontě u pokladny.




Od 2. srpna v prodeji síťové jízdenky Švestkové a Doupovské dráhy

06.08.2009

Dne 2. srpna 2009 vstoupily v platnost síťové jízdenky pro Doupovskou a Švestkovou dráhu.

Typy síťových jízdenek:
- jednorázová síťová jízdenka platná pro Doupovskou i Švestkovou dráhu za 60,- Kč,
- denní síťová jízdenka platná pro Doupovskou i Švestkovou dráhu za 80,- Kč.

Obě síťové jízdenky platí 1 den. Pro osoby mladší 15 let, důchodce nad 70 let a držitele průkazu ZTP nejsou na síťové jízdenky poskytovány slevy. Bližší informace jsou k nalezení v Tarifu Doupovské a Švestkové dráhy.




Švestková dráha opět v provozu

01.07.2009

V sobotu 27. června byl za účasti hejtmanky Ústeckého kraje Jany Vaňhové, radních Ústeckého kraje Jany Ryšánkové a Petra Jakubce, předsedy svazku obcí Integro - západ Českého středohoří-Poohří Jaroslava Beneše a zástupců obcí podél trati Josefa Seiferta a Václava Vobořila slavnostně zahájen provoz letních turistických vlaků na trati Lovosice - Most. Cestující se tak opět dostanou během prázdnin vlakem pod vrcholky Českého středohoří.

Výletní vlaky zde jezdily již loni a těšily se mimořádné oblibě. Proto po loňských zkušenostech došlo k rozšíření provozu během prázdnin na soboty i neděle po dvou spojích denně v celé trati a obou směrech. Kosmetickou změnu představuje změna provozovatele osobních vlaků. Koordinátor provozu, Konzultační dopravní společnost, oslovila Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. (JHMD), které mají s turistickým provozem bohaté zkušenosti z jižních Čech, kde jejich železniční doprava se stala impulsem k bouřlivému rozvoji turistického ruchu a následně celého regionu. Na letošním provozu spolu s JHMD participuje také Společnost železniční Výtopna Jaroměř a Zubrnická museální železnice, jejíž historický motorový vůz řady M 131.1 „hurvínek“ bude zajišťovat vlastní provoz.

Na Švestkové dráze došlo oproti loňskému jízdnímu řádu ke zkrácení jízdní doby zrušením dlouhých pobytů ve stanici Obrnice a tím zlepšení přestupních časů v Lovosicích a Mostě. Samozřejmostí zůstává přeprava jízdních kol z kapacitních důvodů stále s doporučenou rezervací a občerstvení ve vlaku, které doznalo rozšíření sortimentu. Cestující určitě potěší oproti loňskému roku nižší jízdné odpovídající tarifu JHMD a slevový poukaz na vstupné do Muzea českého granátu v Třebenicích a Muzejní expozice Ulriky von Levetzow v Třebívlicích ve výši 20%, na nějž mají při zakoupení jízdenky nárok.

Více informací o této trati, provozu, turistických cílech v okolí a doprovodných akcích najdete na internetové adresehttp://www.svestkovadraha.cz.

Tisková zpráva, připravil: Karel Mikolášek, Konzultační dopravní společnost 01.07.2009




Kraj chce podpořit sezónní dopravu na regionálních železničních tratích

13.05.2009

Po Doupovské a Švestkové dráze se v létě rozjedou víkendové vlaky. Vyplynulo to ze čtvrtečních jednání radní Jany Ryšánkové se starosty obcí ležících kolem obou tratí. Jedná se o tratě, na kterých již není krajem objednávána základní dopravní obslužnost. „Dopravní spojení obcí kraj v současnosti zajišťuje autobusy. Starostové obcí jsou podle svých vyjádření s touto formou dopravy spokojeni, autobusy jsou operativnější, stavějí přímo v obci a na více místech. Sezónní víkendovou železniční dopravu ale považují za zajímavý doplněk, který by mohl do obcí přitáhnout turisty,“ vysvětluje Jana Ryšánková: „Ústecký kraj je s touto snahou starostů srozuměn a chce jim s organizováním i financováním této letní dopravy pomoci.“

Na trase Lovosice – Most (Švestková dráha) budou sezónní vlaky jezdit o prázdninách, vždy v sobotu a v neděli a o červencovém svátku (6. 7. Upálení M. Jana Husa). Turisty bude do obcí vozit historický motorový vláček „Hurvínek“ ze Zubrnické muzeální železnice provozovaný Jindřichohradeckými místními dráhami. Ve vlacích se bude podávat občerstvení, průvodčí budou cestujícím „cvakat“ pamětní lepenkové jízdenky. Historický motoráček uspokojí nejen pěší ale i cykloturisty, budou zde totiž vyhrazená místa pro kola. Provozovatel dráhy také jedná o vzájemném uznávání jízdenek s Českými drahami, tak aby cestující mohli přesednout na další vlakové spoje. Co se týká financování provozu na Švestkové dráze, největší částku přislíbil Most, dále Korozluky, Obrnice, Libčeves, Skršín, Bělušice, Lovosice, Čížkovice, Třebívlice, Třebenice. Celkem přijde letní provoz na více než 400 tisíc korun. Téměř polovinu uhradí obce, zbytek zaplatí Ústecký kraj, pravděpodobně z fondu hejtmanky. Na příští rok připraví Ústecký kraj program na podporu cestovního ruchu, v jehož rámci se bude turistická železniční doprava systematicky a dlouhodobě podporovat.

Obdobná situace je i na tzv. Doupovské dráze (Podbořany – Kadaň). I zde obce projevily zájem, jednání s dopravcem ale ještě nejsou tak daleko jako v případě Švestkové dráhy. Předběžně se předpokládá provoz od června do září, což si ovšem vyžádá i vyšší náklady, konkrétně 680 tisíc korun. Obce se také ještě musí domluvit, který ze tří mikroregionů, jejichž územím trať prochází, bude leaderem objednání vlaků. Podle dosavadních jednání zřejmě Nechranicko - Kadaň. Na Doupovské dráze také nebude na rozdíl od Švestkové jezdit historický motorák, ale modernější vozy.

Na tzv. Kozí dráze (Děčín – Oldřichov u Duchcova) je situace nepředvídatelná, mnohé z obcí zájem o obnovení vlaků na trati neprojevily. „O víkendovou dopravu zatím stojí především Telnice. Pokud i na této trati dojde k dohodě obcí, kraj je připraven provoz podpořit,“ uvádí Jana Ryšánková. Ke konečným rozhodnutím by mělo dojít během nejbližších týdnů.

Tisková zpráva, připravila: Veronika Kindlová, tisková mluvčí Ústeckého kraje, 11.5.2009




Ústecký kraj podpoří Švestkovou dráhu i letos

22.04.2009

Kraj na dnešním jednání zastupitelstva odsouhlasil finanční příspěvek z fondu hejtmanky na víkendový provoz o letní sezonu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze. Výše příspěvku bude záviset na rozpočtech jednotlivých drah - kraj vždy doplatí rozdíl mezi potřebnou částkou a částkou shromážděnou obcemi podél tratí.

Krajský úřad podpořil z fondu hejtmana Švestkovou dráhu finančně již loni, jako jedinou ze tří zmíněných drah.




Foťte s námi České středohoří

13.10.2008

Propagovat krásy Českého středohoří je smyslem fotografické soutěže, kterou právě v těchto dnech vyhlašuje město Litoměřice ve spolupráci s Ústeckým krajem. Jde o jednu z doprovodných akcí konference cestovního ruchu Stop and Stay s mezinárodní účastí, která se v litoměřickém domě kultury uskuteční na konci března příštího roku.

„Litoměřice byly zařazeny mezi místa, kde v rámci předsednictví České republiky v Evropské unii proběhne i jedno z neformálních jednání ministrů zemí EU. Při té příležitosti bychom rádi prostřednictvím fotografií ukázali, v jak krásném kraji se nacházejí,“ vysvětlil místostarosta Litoměřic Jaroslav Tvrdík.

Oficiální název soutěže je „Život a cestovní ruch v Českém středohoří“. Vyhlášeny jsou tři soutěžní kategorie. Jedna je určena profesionálům, druhá fotoamatérům a třetí mladým lidem do šestadvaceti let. Tématem fotografií má být krajina a život v Českém středohoří a architektura nebo sakrální stavby Českého středohoří.

Uzávěrka soutěže je 10. února. „Nejlepší snímky vybere porota složená z profesionálních fotografů, redaktorů a fotoreportérů nejčtenějších severočeských deníků a zástupců města Litoměřice a Ústeckého kraje,“ informoval vedoucí oddělení cestovního ruchu Městského úřadu Litoměřice Kamil Soukup. Slavnostní vyhlášení proběhne u příležitosti konání konference Stop and Stay. Mezi vítěze jednotlivých kategorií bude rozděleno více než sto tisíc korun.

Oficiálními partnery soutěže je Ústecký kraj, Česká centrála cestovního ruchu Czech Tourism, Správa chráněné krajinné oblasti České středohoří, Litoměřické biskupství, Asociace hotelů a restaurací České republiky a Nadační fond Kalich Alexandra Vondry.

Podrobnější informace na webových stránkách www.litomerice.cz/fotosoutez a www.kr-ustecky.cz.

Tisková zpráva, vyd. Eva Břeňová, mediální zástupce Města Litoměřice, 26.9.2008




Vinobraní: Unipetrol poprvé na osobním vlaku

03.10.2008

Dne 27. září 2008 proběhly sdružené oslavy 110 let Švestkové dráhy, 690 let obce Třebívlice a první ročník Třebívlického vinobraní. Vypravené osobní vlaky na vinobraní představovaly na poli železniční dopravy premiéru pro společnost Unipetrol doprava, jejíž motorová lokomotiva 753.720 „brejlovec“ tento den vozila naše vlaky. Osobní vozy byly zapůjčeny u Českých drah.

Tito „brejlovci“ se sice na osobních vlacích objevili poprvé, avšak místní obyvatelé tyto modernizované lokomotivy již ze své tratě znají - od letošního ledna přepravují po Švestkové dráze v nepravidelných intervalech soupravy prázdných nákladních vozů od čpavku a močoviny z lovosické Lovochemie do Mostu.




Prázdninový provoz 2008 byl úspěšný

06.09.2008

Každou sobotu celé letní prázdniny ukrajoval "hurvínek" své kilometry při vozbě osobních vlaků z Lovosic do Mostu a zpět. Tyto turistické vlaky si u Zubrnické museální železnice, jíž dotyčný motorový vůz patří, objednal Svazek měst a obcí Integro sdružující většinu obcí a měst podél Švestkové dráhy. Ačkoliv motoráček jezdil teprve prvním rokem, setkal se s organizátory nečekanou odezvou. Za 10 sobot bylo přepraveno celkem 911 cestujících a 11 jízdních kol.

Již v těchto dnech se rozbíhají přípravy na prázdninový provoz v příštím roce. Osobní vlaky jsou plánovány jak na soboty, tak i na neděle. Zájemci o svezení ovšem nemusí čekat až do příštích prázdnin, vlaky na lokálku opět vyjedou již v sobotu 27. září tohoto roku, kdy se v Třebívlicích koná první ročník vinobraní.

Letošní provoz Švestkové dráhy finančně podpořila města MostLovosice a Třebenice, obce Třebívlice,LibčevesSulejoviceČížkoviceDlažkovice a Podsedice, společnosti Glanzstoff Bohemia s.r.o. aLovochemie Lovosice a.s. a Ing. Jan Hrdlička Ph.D. Děkujeme Všem sponzorům za podporu. Provoz také podpořil Ústecký kraj, jenž na podporu využil Fond hejtmana Ing. Jiřího Šulce. Zároveň děkujeme cestujícím za to, že využili našich služeb.




Letní provoz zahájen

29.06.2008, doplněno 06.07.2008

V sobotu 28. června, po 6 měsících a 17 dnech od zastavení osobní dopravy krajským úřadem, vyjely na Švestkovou dráhu opět pravidelné vlaky. Pro cestující byly první den letního turistického provozu připraveny hned dva dárky. Tím prvním, určeným pro všechny cestující, bylo jízdné zdarma. Druhý dárek byl byl určen pro úspěšné žáky a studenty v právě ukončeném školním roce, neboť po předložení vysvědčení se samými jedničkami, či vyznamenáním, obdrželi sladkou pozornost od průvodčího.

Zároveň v tento den došlo ke zveřejnění novinky v jízdním řádu - již od příští soboty, tedy od5. července 2008 - budou moci využít služeb Švestkové dráhy též obyvatelé Mostu a okolí. Od tohoto dne budou všechny vlaky končit místo Libčevsi až v Mostu. Jízdní řád pro úsek Libčeves - Most naleznete na stránce Jízdní řád.

Fotografie z provozu letních vlaků najdete ve Fotogalerii.




Na Švestkovou dráhu zaútočili zloději

17.06.2008 (doplněno 18.06.2008)

V noci z 15. na 16. června došlo v úseku Sinutec - Bělušice ke krádeži kolejí. Událost byla nahlášena v pondělí 16. června v 9.42, načež byl na trati zastaven provoz. Odcizeno bylo 50 metrů kolejnic v prostorách bývalé stanice Odolice, kam se zloději dostali po staré přístupové cestě. Ti kolejnice demontovali, nařezali a za pomocí přistaveného automobilu odvezli. Ukradené koleje a kolejové spojky bezpochyby skončily v některém z nedalekých kovošrotů.

Oprava koleje proběhla během úterního odpoledne a časných středečních ranních hodin. Zahájení prázdninového provozu v sobotu 28. června tak není ohroženo.      (zdroj: Švestková dráha, Mostecký deník 17.06.2008)




Na lokálku vyjel první vlak Švestkové dráhy

01.06.2008

V sobotu 31. května vyjel první osobní vlak Švestkové dráhy. Zvláštní vlak byl vypraven z Ústí nad Labem pro účastníky turistického pochodu "Ulričina stezka - krajem českého granátu" v Třebívlicích. Celkem přepravil 47 osob. Motorový vůz M 131.1405 si společně se svou zkušenou obsluhou hravě poradil s nástrahami jarní přírody (vysoká a kvetoucí tráva) v kolejišti, přesto došlo z preventivních důvodů k ponechání přípojného vozu ve stanici Čížkovice.

Další vlaky vyjedou v sobotu 28. června, kdy bude zahájen pravidelný provoz. Každou sobotu tak budou mít cestující možnost vyjet vlakem pod vrcholky Českého středohoří. Oba páry vlaků bude zajišťovat motorový vůz M 131.1 Zubrnické museální železnice. Sobotní provoz potrvá do 30. srpna.

Jízda na pochod byla uspořádána ve spolupráci s Klubem železničních turistů "Lokálka" Ústí nad Labem, Konzultační dopravní společností a společnosti Classic music distribution.

Fotografie z provozu letních vlaků najdete ve Fotogalerii.




Nad tratí opět zněla lokomotivní píšťala

19.05.2008

Během posledního měsíce se na Švestkové dráze hned dvakrát objevily zvláštní vlaky - 26. dubna a 17. května 2008.

Tím prvním případem byly zvláštní vlaky objednané občanským sdružením Středohoří sobě pro účastníky Svatomarkovského procesí konaného 26. dubna v Sinutci a okolí. Historické vlaky byly tvořeny motorovým vozem M 131.1280 Zubrnické museální železnice a přípojným vozem Blm.

Druhý vlak jel v sobotu 17. května a patřil do kategorie neveřejných vlaků, neboť byl určen pro uzavřenou společnost oslavující narozeniny jednoho z účastníků jízdy. Narozeninový vlak projel všechny tratě v Ústeckém kraji, na nichž byl v posledních letech zastaven provoz osobních vlaků. Kromě trati z Čížkovic do Obrnic jej tak lidé mohli potkat mezi Straškovem a Libochovicemi, Oldřichovem a Děčínem či na silničně-železničním mostě přes Labe ve Štětí. Na tento vlak byl nasazen historický motorový vůz M 262.0209 z konce 50. let.



Švestková dráha má nového dopravce

26.03.2008

Ve středu 26. března tohoto roku proběhlo na obecním úřadě v Třebívlicích vyhodnocení poptávkového řízení na dopravce turistických vlaků "Švestkové dráhy". Poptávkového řízení se zúčastnily celkem čtyři subjekty. Výhercem se stal dopravce s tou nabídkou, která obsahovala nejlepší poměr ceny a nabízených služeb.

Turistický provoz je pro rok 2008 připravován v rozsahu dvou párů vlaků o sobotách a nedělích od června do konce srpna. Na tyto vlaky bude nasazen historický motorový vůz.




Švestková dráha středem zájmu železničních nadšenců

02.03.2008

O víkendu 1. a 2. března vypravil informační server Želpage.cz pro své příznivce a čtenáře zvláštní osobní vlaky složené ze soupravy 809.657 + 010.375 + 010.406 v sobotu a z 809.657 + 010.375 v neděli. Vlaky jely v trase Kralupy n. Vlt. - Vraňany - Straškov - Libochovice - Čížkovice - Obrnice - Odb. Vrbka - Louny - Zlonice - Straškov - Vraňany - Kralupy n. Vlt.

Vichřice Emma doprovázející celou sobotní jízdu připravila organizátorům a vlakovému personálu několik nepříjemných překvapení: nefunkční staniční zabezpečovací zařízení v Obrnicích a několik ulámaných větví blokujících trať ze Zlonic do Straškova. To spolu s menšími nedostatky v řízení provozu přineslo na příjezdu zpět do Kralup nad Vltavou zpoždění 78 minut.

Na doprovodných snímcích je zachycena sobotní souprava po úvrati v Čížkovicích a po zastavení v Třebenicích.




Nákladní vlaky se vrací?

10.01.2008

9. ledna 2008, po více jak 10 letech, se na Švestkovou dráhu opět podíval nákladní vlak. Zároveň po zastavení osobní dopravy 8. prosince 2007 šlo o první vlak vůbec. Vlak Pn 67988 Lovosice - Most s odjezdem z Lovosic v 8.25 byl vypraven společností Unipetrol Doprava ve spolupráci s Konzultační dopravní společností a sestával z 28 prázdných vozů na čpavek a močovinu. Celková délka vlaku vedená lokomotivami 753.720 a 753.716 dosáhla 400 metrů.

Samotná zkušební jízda vlaku prázdných vozů zpět do Chemopetrolu Litvínov (dnes Unipetrol RPA a.s.) nebyla na lokálce úplnou novinkou. Pro odlehčení přetíženému ústeckému uzlu projížděly od 60. let do zavedení dlouhodobé výluky v úseku Třebenice - Třebívlice v první polovině 80. let po této trati soupravy stejných vozů s parními lokomotivami řady 434.2 a motorovými lokomotivami T 466.2.

Zkušební jízda měla za cíl získat další podklady pro zjištění ekonomické výhodnosti využívání této trasy oproti dosavadní přes Ústí nad Labem. Výhodnost spočívá v kratší vzdálenosti (cca 20 km) a nižším poplatku za dopravní cestu, než u koridorových tratí. Na druhou stranu jízda po Švestkové dráze pro horší sklonové podmínky a časté pomalé jízdy přes přejezdy představuje zvýšenou spotřebu paliva. V případě prokázání ekonomických úspor, hodlá Unipetrol po trati vozit jeden vlak denně a až tři další vlaky jezdících podle potřeby.




Na osobní vlak číhala železná trubka

26.10.2007

Neznámý pachatel nastražil mezi Čížkovicemi a Třebenicemi na trati č. 113 železnou trubku. Strojvedoucí osobního vlaku MOs 26511 (Most - Lovosice) si ležící překážky naštěstí všiml včas a vlak s 20 cestujícími zastavil. Pachateli hrozí až 3 roky vězení za trestný čin ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení.      (zdroj: Litoměřický deník 26.10.2007)




1-6 of 6